اینستاگرام در حال حاضر چه جایگاهی در نظر کاربران فضای مجازی دارد؟
بر اساس آمار رسمی تا سال ۲۰۱۸ یک میلیارد کاربر فعال در اینستاگرام وجود داشته که نیمی از آن ها هر روز از اینستاگرام استفاده می کردند و ۷۱% آنها زیر ۳۵ سال هستند و ۵۰% آن ها حداقل یک برند یا بیزنس را دنبال میکنند. در ایران نیز تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۴ میلیون کاربر فعال در اینستاگرام وجود دارند که تقریبا هر روز از این برنامه استفاده میکنند.
اینستاگرام در حال حاضر استفاده های مختلفی برای افراد دارد برخی از طریق آن کسب وکار راه انداخته اند و برخی دیگر هنر و استعداد خود را در معرض نمایش گذاشته اند و افرادی صرفا برای ثبت خاطرات و تصاویر خود از آن استفاده می کنند، البته بیزنس های زیادی برای خود حداقل یک صفحه اینستاگرام ایجاد کردند و همه این ها به دلیل استقبال مردم از این سوشال مدیاست.
باید بدانید صرفا با ایجاد یک صفحه اینستاگرام و فعالیت روزانه در آن نمی توانید مخاطب کسب کنید یا اگر بیزنسی دارید باعث رشد آن شوید. همان طور که تبلیغات میدانی مثل بیلبوردهای سطح شهر تخصص و استانداردهای خود را نیاز دارد، افزایش مخاطب در اینستاگرام و بهبود فعالیت در آن نیز نیاز به دانش خاصی دارد و یکی از مهمترین دانش ها در مورد آن تحلیل داده اینستاگرام است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می دهیم.

منظور از داده های اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام برای صفحات بیزنس اطلاعاتی در اختیار کاربر قرار میدهد که به صورت جداگانه برای پستها، استوریها و کل پروفایل قابل دسترس است و اطلاعات متنوعی در مورد مخاطب (سن، جنسیت، مکان و ساعت آنلاین بودن)، پست ( تعداد لایکها، ذخیره شدنها، فورواردها و غیره) استوری و به طور کلی صفحه شما در اختیارتان میگذارد اما این داده ها چه استفاده ای دارند؟ اگر دانش کافی در مورد معیارها (metrics) اینستاگرام نداشته باشید این داده ها صرفا اعداد و ارقامی برای افزایش اطلاعات شما خواهند بود اما اگر به مسائل تحلیل داده اینستاگرام مسلط باشید، می توانید از این داده ها برای بهبود صفحه خود استفاده کرده و مخاطبان بیشتری داشته باشید .

۶ روش برتر برای افزایش بازدید صفحه اینستاگرامی شما
کلیک کن

نحوه استفاده درست از تحلیل داده اینستاگرام
برای تحلیل داده اینستاگرام به اطلاعات قابل اعتماد نیاز داریم و چه اطلاعاتی قابل اعتمادتر از داده های موجود در صفحه شما؟ شما باید از این داده ها برای بهبود فعالیت خود در اینستاگرام استفاده کنید. در این راستا به چهار نکته زیر توجه کنید :

مخاطب خود را بشناسید: همه اقدامات شما در اینستاگرام برای مخاطبان شما انجام می گیرد. باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند ؛ چه رفتارهایی دارند ، سلیقه آن ها چیست و چگونه میتوان با آن ها ارتباط بهتری برقرارکرد. در قسمت insights اینستاگرام جنسیت، سن، مکان و زمان آنلاین بودن مخاطب را به شما نشان می دهد و این اطلاعات کمک زیادی به فعالیت شما می کند. برای مثال اگر سن اکثر مخاطبان بین 34 تا 45 است نمی توانید با تولید محتوایی مربوط به نوجوانان آن ها را در صفحه خود نگه دارید . برای تحلیل اطلاعات مربوط به مخاطب باید این سوالات را از خود بپرسید :

آیا محتوای من مرتبط با نوع مخاطبانم است؟
چگونه باید با این نوع مخاطب ارتباط بهتری برقرار کنم؟
با هر پست یا فعالیت چه تغییراتی در نوع و تعداد مخاطبان ایجاد می شود؟
برای یافتن پاسخ این سوالات باید به طور منظم این داده ها را بررسی کنید :

دستیابی به فالورهای جدید را مدنظر قرار دهید: اصطلاح reach به معنی دست یافتن است یعنی به چه روش هایی مخاطبان جدید به صفحه شما اضافه می شوند. از طریق صفحه اکسپلور یا فرستاده شدن پست شما توسط دیگران یا روش های دیگر، به هر حال در این مورد ، هشتگ ها اهمیت زیادی دارند وقتی به قسمت insights پست های خود وارد می شوید تعداد افرادی که پست شما را لایک کرده اند؛ اما فالور شما نبوده اند در قسمت reach نوشته شده، هر چه تعداد این افراد بیشتر باشد یعنی عملکرد بهتری در تحلیل اینستاگرام خود داشته اید. به دست آوردن مخاطب جدید در واقع یکی از مهم ترین اهداف بازاریابی از طریق اینستاگرام است و در مدت کوتاه به دست نمی آید شما باید با نظارت مداوم بر داده ها و آنالیز اینستاگرام نقاط ضعف و قوت خود را به دست آورده و فعالیت خود را مطابق با آن ها تنظیم کنید. به این منظور می‌توانید از برنامه ها خارجی برای تحلیل اینستاگرام خود استفاده کنید که اطلاعات عمیق تری به شما می‌دهد .
عملکرد پست های گذشته خود را بررسی کنید: بهترین راهنمای محتوانویسی شما پست هایی هستند که تا الان گذاشته اید. در حالت عادی افراد بیشتر برای ثبت تصاویر و خاطرات از پست اینستاگرام استفاده می‌کنند اما برای صفحات بیزنسی ترجیحات مخاطب مسیر شما را مشخص می کند. با تحلیل پست های 3 تا 6 ماه گذشته سلیقه و ترجیح مخاطبان را می فهمید، مثلا اگر عکس هایی مربوط به دکوراسیون نسبت به عکس های مکان های گردشگری تاثیر(impression) بیشتری داشته اند بهتر است روی همان موضوع تمرکز کنید. داده های مربوط به پست ها تا دوسال و داده های استوری تا 14روز قابل دیدن هستند اما از طریق برنامه های خارجی می توان داده های پست ها و استوری های قدیمی تر را نیز بررسی کنید. اکثر کاربران دوست دارند احساس کنند که زمان شان در اینستاگرام هدر نمی رود پس کیفیت را فدای کمیت نکنید و با ایجاد پست های مفید که ممکن است وقت و انرژی بیشتری از شما بگیرند برای مخاطب خود ارزش قائل شوید.
استوری اینستاگرام را دست کم نگیرید: هر چند استوری موقت است اما تعامل بیشتری با مخاطب برقرار می کند، یک استوری که هم اطلاعات مفیدی به مخاطب دهد و هم از او بخواهد نظر خود را بیان کند و هم از امکانات اینستاگرام در آن استفاده شده باشد بیشترین تاثیر را در مخاطب دارد، برای دیدن این تاثیر می‌توانید با مراجعه به قسمت insights استوری اطلاعات مفیدی مثل تعداد پاسخ ها، تعداد دفعاتی که استوری برای دیگران فرستاده شده و تعداد دفعاتی که از استوری عبور شده است را ببینید و سلیقه مخاطب را متوجه شوید. خیلی از افراد به دلیل جذابیت های بصری و سمعی ، ترجیح می دهند وقت بیشتری را برای دیدن استوری بگذارند تا برای پست.
چگونه می توان از آنالیز اینستاگرام برای افزایش مخاطب استفاده کرد؟
همان طور که متوجه شدید اینستاگرام داده های زیادی در اختیار شما قرار می دهد که شاید نظارت و بررسی تمام آن ها برای شما وقت گیر و نامفهوم باشد و اگر از یک نرم افزار خارجی هم برای تحلیل این دادها استفاده کنید با حجم انبوهی از اعداد و ارقامی روبه رو خواهید شد که گیج کننده به نظر می رسد. اما متخصصانی در حوزه آنالیز اینستاگرام وجود دارند که کمک زیادی به بهبود فعالیت شما در اینستاگرام خواهند کرد، موفالو با بیش از ۶ سال سابقه در زمینه سوشال مارکتینگ می تواند به شما برای بهتر دیده شدن در اینستاگرام کمک کند.
البته تحلیل داده اینستاگرام و استفاده از نتایج آن در مدت کوتاه امکان پذیر نیست، اما اگر بر اساس راهنمایی‌های ما و نتایج به دست آمده از تحلیل داده های صفحه تان پیش بروید قطعا به نتیجه مورد نظر خود خواهید رسید.

چطور در اینستاگرام از بین کامنت‌ها و لایک‌ها قرعه کشی کنیم؟
کلیک کن