بدون تردید تلگرام یکی از محبوب ترین نرم افزارهای پیام رسان است. افراد زیادی در طول روز از این نرم افزار جهت ارسال پیام استفاده می‌کنند، اما برخی از این افراد بعضا با مشکل کانکت شدن تلگرام مواجه می‌شوند. البته با فیلتر شدن این شبکه پیام رسان، مشکلات کاربران آن در ایران، بیشتر نیز شده است. در وصل نشدن تلگرام چندین دلیل مختلف وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم و راه حل‌هایی نیز برای رفع این مشکلات پیشنهاد خواهیم کرد.

 

دلایل کانکت نشدن تلگرام

همان طور که می‌دانید علت اصلی وصل نشدن تلگرام، فیلتر بودن آن است. بنابراین، برای اتصال باید از یک برنامه قند شکن یا وی پی * و یا پروکسی تلگرام استفاده کنید. چندین دلیل مختلف برای وصل نشدن تلگرام وجود دارد که سبب ماندن آن روی حالت Connecting یا عدم آپلود داده‌ها می‌شود. در ادامه قصد داریم برخی از رایج‌ترین دلایل کانکت نشدن تلگرام را معرفی نماییم.

عدم اتصال به اینترنت

ممکن است علت کانکت نشدن شما به تلگرام به دلیل عدم اتصال به اینترنت باشد. توجه داشته باشید که تلگرام و یا هر نرم افزار پیام رسان دیگری بدون اتصال به اینترنت کار نخواهد کرد. بنابراین، شما باید در ابتدا از وصل بودن دستگاه خود به اینترنت، اطمینان حاصل کنید.

 

سرعت نامناسب اینترنت

در صورتی که سرعت اتصال به شما اینترنت پایین باشد، نرم افزار تلگرام نصب شده روی تلفن همراه یا کامپیوتر شما نمی‌تواند با سرورهای تلگرام ارتباط برقرار کند و اطلاعات خود را به‌روز رسانی نمایید. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر اقدامی، وضعیت اتصال خود به اینترنت را بررسی کنید.

غیر فعال بودن قند شکن

بازیابی پیام‌های پاک شده تلگرام (ریکاوری تلگرام)
کلیک کن

پس از فیلتر شدن تلگرام، برای دسترسی به آن چاره ای جز استفاده از قند شکن یا وی پی ان (VP*) و یا بهره گیری از پروکسی تلگرام ندارید. بنابراین حتما قبل از ورود به تلگرام، قند شکن خود را روشن کنید.

 

استفاده از قند شکن نامناسب

در برخی موارد ممکن است قند شکن شما مشکل داشته باشد و یا کارایی لازم را نداشته باشد؛ در این صورت چاره‌ای جز تغییر قند شکن خود ندارید.

وصل نشدن تلگرام به سرور

ممکن است ایراد از خود برنامه تلگرام باشد و به خوبی نتواند با سرورهای تلگرام ارتباط برقرار کند.

موفالو | Mofollow

روش‌های رفع مشکل کانکت شدن تلگرام

اکنون که با برخی از دلایل مشکل کانکت شدن تلگرام آشنا شدید، شما را با برخی از روش‌های رفع این مشکل آشنا می‌کنیم. برای رفع مشکل وصل نشدن به تلگرام یا همان مشکل Connecting می‌توانید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

متصل بودن به اینترنت را بررسی کنید
در بسیاری از موارد، کاربران پیش از اینکه مطمئن شوند که به اینترنت متصل هستند، برنامه تلگرام را اجرا می‌کنند؛ که در این حالت با مشکل وصل نشدن تلگرام مواجه خواهید شد. پس باید در اولین گام، وصل بودن دستگاه خود به اینترنت وای فای یا موبایل دیتا را بررسی کرده و از وجود این اتصال، اطمینان حاصل نمایید.

کیفیت سرویس اینترنت را بررسی کنید
پس از اینکه مطمئن شدید دستگاه‌تان به اینترنت متصل است، باید کیفیت اتصال خود را بررسی کنید. اگر شبکه اینترنتی که به آن متصل هستید، دچار اختلال باشد، برنامه تلگرام هم نمی‌تواند به سرورهایش کانکت شود. در نتیجه شما با مشکل وصل نشدن تلگرام رو به رو می‌‌شوید. پس شما می‌بایست کیفیت سرویس اینترنت خود را نیز بررسی نمایید.

دسترسی به تلگرام در نسخه های قدیمی قطع شد
کلیک کن

برای انجام این کار می‌توانید یک سایت را در مرورگر خود باز کنید و یا اپلیکیشن دیگری را اجرا نمایید. اگر سایت یا برنامه‌های دیگر هم اجرا نشدند، به احتمال زیاد، اینترنت شما مشکل دارد. برای رفع مشکل می‌توانید شبکه اینترنت خود را تغییر دهید یا منتظر بمانید تا اختلال‌ آن برطرف شود؛ در غیر این صورت، ایراد از برنامه تلگرام شماست.

صحت عملکرد سرورهای تلگرام را بررسی کنید
در مواقعی ممکن است سرورهای تلگرام دچار اختلال شده یا با ترافیک و درخواست‌های بسیار زیادی مواجه شده باشند و به همین علت نمی توانند درخواست‌های شما را پاسخ دهند. در این صورت، می‌توانید مدتی صبر کنید و سپس دوباره بررسی نمایید. هنگامی که مشکل سرورهای تلگرام رفع شد، شما می‌توانید از این اپلیکیشن استفاده کنید.

محدودیت‌های برنامه آنتی ویروس را بررسی کنید
اگر یک برنامه آنتی ویروس بر روی گوشی تلفن همراه یا رایانه شما نصب شده باشد، ممکن است دسترسی تلگرام به اینترنت را محدود کند. برای بررسی این موضوع وارد برنامه آنتی ویروس شوید و دسترسی‌های تلگرام را بررسی نمایید.

دسترسی برنامه تلگرام را بررسی کنید
در برخی شرایط ممکن است شما به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه، دسترسی تلگرام به اینترنت را محدود کرده باشید و این موضوع موجب بروز مشکل کانکت شدن تلگرام شود. در صورت استفاده از موبایل دیتا باید توجه داشته باشید که محدودیت مصرف داده را برای آن فعال نکرده باشید. برای بررسی این موضوع در سیستم عامل اندروید مراحل زیر را دنبال کنید.

به بخش Settings بروید؛
گزینه Data Usage را انتخاب کنید؛
در تب Mobile یا Mobile Data گزینه Set Mobile Data Limit را پیدا کنید و مطمئن شوید که این گزینه غیر فعال بودن باشد.

۶ ایده ناب برای کسب ‌و‌ کار در تلگرام
کلیک کن

حافظه کش و دیتای تلگرام را پاک کنید
گزینه Settings را انتخاب کنید؛
گزینه Data & Storage را انتخاب نمایید؛
گزینه Storage Usage را انتخاب کنید؛
گزینه Clear Cache و همچنین Local Database را انتخاب و با پاک کردن داده‌های برنامه موافقت نمایید.
برای حذف حافظه کش و دیتای تلگرام از طریق دستگاه اندرویدی، مراحل زیر را دنبال کنید:

وارد بخش Settings دستگاه خود شوید؛
گزینه Apps یا Applications را انتخاب نمایید؛
برنامه تلگرام را از فهرست ارائه شده، انتخاب کنید و از طریق گزینه Clear Cache و Clear Data، داده‌های برنامه را پاک نمایید.

برنامه تلگرام را حذف و دوباره نصب کنید
برنامه تلگرام را به‌روز رسانی نمایید
توجه داشته باشید که همیشه برای دانلود یا به‌روز رسانی برنامه تلگرام از منابع معتبر و ایمنی مانند گوگل پلی (Google Play) یا کافه بازار و یا اپ‌استور استفاده نمایید و از منابع ناشناس استفاده نکنید.

موفالو | Mofollow

از تلگرام‌های غیر رسمی استفاده نکنید

به احتمال زیاد روش‌های بالا، مشکل کانکت شدن تلگرام را رفع خواهد کرد، اما در صورتی که موفق به این کار نشدید، پیشنهاد می‌کنیم جز نسخه اصلی و تلگرام ایکس از هیچ برنامه دیگری استفاده نکنید و از نصب تلگرام‌های غیررسمی مانند موبوگرام، هاتگرام و تلگرام طلایی پرهیز نمایید. ویژگی ضد فیلتر بودن تلگرام‎‌های غیررسمی موجب شده تا افراد زیادی اقدام به نصب آن‌ها نمایند؛ در واقع این برنامه‌ها از پروکسی داخل برنامه ‎ای استفاده می‌کنند، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که خود سازنده‎‌های تلگرام‌های غیررسمی ممکن است کدهای مخرب به برنامه اضافه نمایند که سبب نقض حریم خصوصی شود.